(en hoe doen we dat veilig mét de arbeidshygiënische strategie?)

Handen wassen, dat is echt essentieel, zeg ik beslist. Hoezo? Hoe zit het dan met mondkapjes, daar heb je toch veel meer aan? Je ziet ze nu overal om je heen, steeds meer mensen dragen mondkapjes en ook handschoentjes, dat is toch veiliger? “Dus hoezo is handen wassen dan essentieel”, vraagt preventiemedewerker Erik aan mij via de video TEAMS-meeting.

“In onze training preventiemedewerker leerde je toch over de arbeidshygiënische (AH) strategie?”

Euh ja, knikt Erik.
Maar wat heb ik daar nu aan? Er is veel verschillende info in de media, wat is nu waar? Ik wil graag weten hoe ik mijn baas praktisch advies kan geven over de terugkeer naar de werkplek. En hoe ik mijn collega’s gerust kan stellen“.

Snap ik, het is ook best spannend om weer met grotere groepen medewerkers op de werkvloer te zijn.

Maar eerst even een herhaling van de, destijds behandelde, de AH-strategie, die wordt in de Arbowet genoemd en.. niet voor niets. Het is gericht op bronaanpak met een aantal “hiërarchische treden”.  Die gebruik je nu ook in jouw RI&E en het plan van aanpak. Ze bestaat samengevat uit vier treden en bij het nemen van maatregelen is de vierde trede pas aan de beurt als allerlaatste reddingsoptie:

  1. Bronmaatregelen: Als de ‘bron van het kwaad’ kan worden weggenomen dan is er geen probleem (geen risico op effecten van de gezondheid).
  2. Collectieve maatregelen: Lukt dat niet of onvoldoende, dan moet je voorkomen dat “het probleem” via de lucht of contactoppervlakken in de mens komt.
  3. Individuele maatregelen: als collectieve maatregelen niet kunnen of ook (nog) geen afdoende oplossing bieden moet de werkgever individuele maatregelen nemen, of met minder medewerkers tegelijk op de werkvloer, thuisblijven of minder tijd besteden in de buurt van “het probleem”.
  4. Persoonlijke beschermingsmiddelen: Lukt dat ook niet of onvoldoende dan grijp je de laatste strohalm: persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) zoals mondneuskapjes, veiligheidsbrillen, handschoenen en helmen. Mocht er een vaccin worden uitgevonden dan is massale vaccinatie een soort collectieve maatregel (2), anders slechts een persoonlijk beschermingsmiddel.

Eigenlijk Erik, heet deze arbeidshygiënische strategie bij de aanpak van blootstelling aan bacteriën, schimmels en virussen: de bio-arbeidshygiënische strategie en spelen contact-werkhygiëne, vaccinatie, behandeling na blootstelling en therapie bij ziekte ook een rol: meer over Bio-AH  strategie >>>.

Terugkeer naar de werkplek

Als de bronaanpak nu vertalen naar de corona-crisis. Helaas kunnen we de bron (virus) niet vervangen door een minder ernstig virus of de bron (1) uitschakelen.
We moeten dus maatregelen treffen op een lager niveau, namelijk technische en organisatorische (collectieve en individuele) maatregelen om verspreiding van het virus via de lucht of contactoppervlakken voorkomen (2 en 3).
En tenslotte pas inzet van persoonlijke beschermingsmiddelen (4)

Inmiddels werken en blijven we zo veel mogelijk thuis (organisatorische maatregel vallend onder 2/3). En dit blijkt succesvol. Maar we willen en gaan toch langzaam maar zeker ook weer terugkeren naar de werkvloer.

Waarom gaat dan bijna alle aandacht naar de mondkapjes?

Dat is de vraag die Erik herhaalt.
Tsja, wij weten ook nog niet alles en proberen uit alle beschikbare (en betrouwbare bronnen) te filteren wat van belang is voor een veilige werkplek. Misschien komt het door de verplichting van mondkapjes in sommige landen om ons heen. En in de media verschijnen steeds meer mensen met mondkapjes op. Daardoor lijkt het dé oplossing, maar niet volgens de AH-strategie. Als het niet goed gebruikt wordt is het toch een schijnveiligheid. Een (chirurgisch) mondkapje is ook geen PBM (ook niet formeel in de zin van de Arbo-wet-regelgeving), het zijn formeel ‘medische hulpmiddelen’. Ze bieden geen bescherming voor de drager en vangen alleen grote druppels die je zelf “uitspuugt” voornamelijk met praten. Aerosolen vliegen er grotendeels door / langs heen: alleen zinvol tegen druppels en bij gesprek met iemand anders (die ook een mondkapje draagt).
Je moet dus vooral de hygiënemaatregelen in acht nemen, daarmee voorkom je voor een groot deel de verspreiding van het virus. Net als met het houden van afstand.

Vooropgesteld dat er heel veel is wat men nog niet weet over de verspreiding van het Corona-virus, kunnen jullie dus al wel vast -op basis van de huidige info- een protocol opstellen met een aantal belangrijke aandachtspunten.

In het algemeen is het van belang dat je zorgt voor goede voorlichting en instructie aan de medewerkers. En zorg ook dat ze ergens terecht kunnen met praktische vragen en hun zorgen.

15 aandachtspunten aan de hand van de arbeidshygiënische strategie

  1. Laat medewerkers thuiswerken als ze corona-gerelateerde klachten hebben of huisgenoten deze hebben (type klachten >>>)
  2. Laat medewerkers thuiswerken als ze corona-gerelateerde klachten hebben of huisgenoten deze hebben (type klachten >>>)

    En nee, deze herhaling is geen fout in de tekst…
    het is essentieel om thuis te blijven als je klachten hebt om verdere verspreiding te voorkomen !

    Moeten medewerkers echt naar kantoor komen…
  3. Denk nog wel even extra na over medewerkers uit kwetsbare groepen! Laat ze zoveel mogelijk thuiswerken als dat enigszins kan.
  4. Als een medewerker in uw pand corona-gerelateerde klachten vertoont (type klachten >>>): ga in gesprek want een werkgever draagt ook verantwoordelijkheid voor andere op de werkvloer.
  5. Komen medewerkers naar uw bedrijf: spreid werktijden en werkdagen.
  6. Reis naar uw bedrijf: bij voorkeur niet met (overvolle) OV en medewerkers niet laten carpoolen naar het werk tenzij je in de auto 1,5 meter uit elkaar kunt zitten of uit hetzelfde huis/huishouden komen.
  7. Zorg dat je voldoende afstand kunt houden van je collega’s bij alle omstandigheden (trede 2 van de AH-strategie).
    Denk dus ook aan de parkeergarage, fietsenstalling, bij de koffieautomaat, de kantine, de printer etc. Test dit eerst een aantal dagen met een paar medewerkers. Wat gaat goed, waar kan je nog verbeteringen aanbrengen => 1,5 meter betekent ongeveer 8 vierkante meter per persoon. Komen mensen geregeld een ruimte inlopen ter overleg => hou daar met indeling/verdeling rekening mee.
  8. Zorg dat iedereen een vaste werkplek heeft. Maak ZELF de werkplek (muis, toetsenbord, tafel, armsteun etc.) schoon voordat je begint met werken en als je klaar bent met werken en weer naar huis gaat.
  9. Als dat technisch mogelijk is: zorg dat het ventilatiesysteem niet (een deel van de afgezogen ruimtelucht) re-circuleert maar alleen verse lucht inbrengt.
  10. Bij potentieel drukke plekken: creëer een eenrichtingsverkeer (loop)route.
  11. Is 1,5 meter afstand houden tussen werkplekken of medewerkers onmogelijk: plaats dan schermen. Is dat ook onmogelijk: hou die momenten heel kort. Lukt dat ook niet: gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.
  12. Zorg voor extra schoonmaakmomenten in het pand met meerdere keren per dag deurklinken, liftknoppen, koffieautomaat, trapleuningen e.d. afnemen.
  13. Zorg voor voldoende zeep en wegwerp-handdoekjes of desinfectiepompjes: door regelmatig handen wassen voorkom je een groot deel van de verspreiding. Zie ook de website van het RIVM over handen wassen.
  14. Doorspoelen van toilet: alleen met gesloten deksel.
  15. Geef voorlichting over de afspraken: gebruik duidelijk symbolen en aanwijzingen met posters, tape, stickers, hesjes etc. Wijs ook iemand aan die op de afspraken toezicht gaat houden: bijvoorbeeld de leidinggevende en de preventiemedewerker.

 

“Kan je er zo mee verder?” vraag ik aan Erik. Ja, antwoord hij. Ik neem het mee naar het Corona-crisisteam om verder te werken aan het protocol voor ons kantoor, tnx! We zwaaien nog even en sluiten de TEAMS-meeting af. Volgende week bespreken we de eerste opzet van het protocol.

Wordt dus vervolgd… 

 

 

Bronnen: 

Share This

Onze website maakt gebruik van cookies en verzamelt daarmee informatie over uw bezoek. Dit doen wij om onze website te verbeteren (door te analyseren), vanwege Social Media integratie en om u relevante advertenties te kunnen tonen. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie. U kunt eerst uw pricacy-instellingen aanpassen of direct onze privacyvoorwaarden accepteren door op de button te klikken.

Cookie instellingen

Hieronder kunt u kiezen welk soort cookies u op deze website toestaat. Klik op de knop "Cookie instellingen opslaan" om uw keuze toe te passen.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.