Aan de slag met duurzame inzetbaarheid

Juist nu!

Juist nu?

Ja, juist nu.

Hieronder lees je hoe je een praktische start maakt en wat dat voor resultaat oplevert. En waarom dat juist nú goed is voor je medewerkers en je bedrijf.

Dus stop met mekkeren, gewoon lekker aan de slag.

Duurzame inzetbaarheid is als onderwerp al behoorlijk uitgekauwd en herkauwt. Werkgevers vinden het vaak ingewikkeld en (te) veelomvattend merken we. En dat is het ook, merk ik zelf bij het schrijven van deze blog. Maar ik zal proberen wat structuur te bieden. Want het is in de basis een simpel onderwerp.

Waarom nu?

Het is heel basic. Als mens wil je ertoe doen. Dat wil iedereen. En dat wil je in je werk ook: je wilt betekenisvol, zinvol werk. Wat dat is, is voor iedereen anders. Maar je wilt het wel.

Je wilt plezier in je werk, je wilt je blijven ontwikkelen, toekomstperspectief en dat vooral in goede gezondheid, het liefst gedurende je hele leven.

Dat wil je als mens, en als werknemer. En als werkgever wil je ook niets liever dan mensen die goed in hun vel zitten. Win-win voor beide partijen.

In deze tijden van Corona is echter ook veel onzeker. Doen we het wel goed en doen we wel de goede dingen? Basiszaken als gezondheid en toekomstperspectief komen onder druk te staan. Medewerkers maar ook werkgevers gaan zich hierdoor meer bezinnen en herijken.

En daarom is dit juist een geschikt moment om de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers (en de duurzaamheid van je organisatie) in kaart te brengen. Wat doen we goed, wat kan beter, wat willen we anders doen. Nu, maar ook straks als we weer “normaal” aan het werk gaan.

Hou het simpel

Ik denk dat ik een tatoeage ga nemen met deze tekst. In mijn beleving wordt door werkgevers vaak veel te moeilijk gedaan (met werkgevers bedoel ik alle leidinggevende lagen van de organisatie van een organisatie, maar het begint toch meestal bovenin).

Hou het klein en simpel. Zet een stip op de horizon: waar willen we uiteindelijk naar toe?

Vitale en goed inzetbare medewerkers?

Of

De beste medewerkers ooit?

 In elk geval ga je in deze fase met elkaar vaststellen waarom je met elkaar aan de slag wilt met duurzame inzetbaarheid en wat je ermee bereiken wilt.

Werk van boven naar beneden

Dat leerden ze vroeger op de huishoudschool ook, aldus mijn moeder. Een van de belangrijkere managementvaardigheden.

Bekijk wat er op organisatieniveau wel of niet (goed) geregeld is. Doe dit bijvoorbeeld aan de hand van onderstaande thema’s:

  • Kenmerken Bedrijf en Cijfers – Sector, organisatiegrootte, leeftijdsopbouw, vast/flex personeel, verzuimpercentage.
  • Ambities – Welke ambities heeft de organisatie rondom duurzame inzetbaarheid?
  • Ontwikkelingen / Trends – Welke trends spelen er voor de organisatie op het gebied van duurzame inzetbaarheid?
  • Middelen – Welke arbeidsvoorwaarden en middelen zijn er in de organisatie, zoals arbeidsomstandigheden, loopbaanmogelijkheden, arbeidsvoorwaarden?
  • Inzetbaarheid personeel – Hoe inzetbaar is je personeel nu en in de toekomst?

Knip de uitkomst van deze analyse in hapklare brokken (scheelt ook herkauwen), maak een helder actieplan (gebruik bv ‘plan, do check, act’ of ‘why, what, how’) en ga aan de slag. Bekijk steeds kritisch wat goed werkt en wat je wilt bijstellen. Betrek hierbij de leidinggevenden, laat ze meedenken en aangeven wat ze nodig hebben om hun medewerkers duurzaam inzetbaar te maken. Hou steeds voor ogen dat wat je hier doet een (hulp)middel is, niet het doel. Het doel is aandacht voor je medewerkers zodat ze de beste medewerkers ever worden (vergeet hierbij betrekken van de Ondernemingsraad niet).

Vraag het je mensen

Als dat goed loopt en je met je organisatie voorbereidingen treft voor het beleid van Duurzame Inzetbaarheid, dan is het een goed moment om alvast met de medewerkers om tafel te gaan.

Dit kan je zo groot of klein optuigen als je zelf wilt en nodig vindt. De omvang van je organisatie speelt hierbij ook een rol. Je kunt denken aan enquêtes uitzetten, al dan niet aangevuld met interviews, output van de functioneringsgesprekken gebruiken, maar ook door in werkoverleggen medewerkers een paar vragen te laten beantwoorden en daarover met elkaar in gesprek te gaan. Stel bijvoorbeeld een top 5 of 10 samen met acties die hieruit naar voren komen. Wellicht een open deur maar doe het vooral sámen met je medewerkers. En luister met oprechte interesse. Dan krijg je de beste input.

Implementeren

Heb je het beleid opgesteld en in kaart gebracht waar medewerkers behoefte aan hebben? Dan is het tijd om het beleid en de acties te gaan invoeren. Ook hierbij geldt dat je -mede afhankelijk van de omvang van je organisatie – kunt kiezen uit diverse hulpmiddelen. Denk hierbij aan voorlichting, communicatie, beschikbaarheid van de informatie voor de medewerker en leidinggevenden, follow up/nazorg en dergelijke.

Evalueren en bijstellen

Vaak wordt evalueren vergeten en als niet leuk gezien, maar wat is er leuker om te horen dat medewerkers en leidinggevenden juist blij zijn met deze aandacht 😉. Analyseer op basis van feiten en gevoelens in hoeverre het ingevoerde beleid een succes is, kijk waar je kunt of moet bijstellen en fris je actieplan weer op met nieuwe acties en aangepaste acties. Doe dit structureel!

Samengevat

Het is best veel informatie (simpel is niet persé makkelijk), dus nog even beknopt op een rijtje hoe je aan de slag kunt:

  1. Breng in kaart wat je al doet binnen je organisatie en wat beter kan of wat nog helemaal niet gedaan wordt en wat je dus gaat ontwikkelen.
  2. Maak een actieplan in samenspraak met de leidinggevenden. Leg hierin vast wat je wilt bereiken, waarom en hoe.
  3. Betrek de medewerkers, vraag met name aan hen waarmee zij geholpen zijn.
  4. Implementeer: licht voor, communiceer, voer in, help, ondersteun en begeleid medewerkers en leidinggevenden hierbij.
  5. Ga er een tijdje mee aan de slag en bespreek dan (met alle betrokkenen) wat goed gaat, wat beter kan en wat er nog aanvullend gedaan moet worden om gestaag door te gaan.
  6. En het belangrijkste: hou het simpel en geniet. Geniet van het effect van oprechte aandacht voor je medewerkers en wat je daarmee bereikt (hebt).

Tot slot

Hoe simpel je het ook houdt, geef het wel de tijd. Blijf zorgvuldig en hou voor ogen wat je wilt bereiken: door aandacht voor je medewerkers zorgen voor een optimale inzetbaarheid. En daarmee voor een optimaal renderende organisatie.

NB Er zijn hele sessies te vullen met brainstormen, vaststellen, samenstellen, maken van een definitie over Duurzame Inzetbaarheid, wat verstaan wordt onder duurzaam inzetbare medewerkers. Dat heb ik omwille van de leesbaarheid buiten dit verhaal gehouden. Bedenk met elkaar wat je verstaat onder Duurzame Inzetbaarheid en dat wordt dan jullie uitgangspunt. Hierin is geen goed of fout.

Meer lezen of advies?

Meer lezen over mogelijkheden om aan de slag te gaan met Duurzame Inzetbaarheid? Klik hier!

 Het lijstje met kenmerken van leuk werk (duurzaam inzetbaar zijn in werk) nog eens nalezen? Klik dan hier 

Share This

Onze website maakt gebruik van cookies en verzamelt daarmee informatie over uw bezoek. Dit doen wij om onze website te verbeteren (door te analyseren), vanwege Social Media integratie en om u relevante advertenties te kunnen tonen. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie. U kunt eerst uw pricacy-instellingen aanpassen of direct onze privacyvoorwaarden accepteren door op de button te klikken.

Cookie instellingen

Hieronder kunt u kiezen welk soort cookies u op deze website toestaat. Klik op de knop "Cookie instellingen opslaan" om uw keuze toe te passen.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.