De week van de werkstress. Wat een drama!

Of kunnen we best makkelijk wat doen om werkstress te voorkomen?

(spoiler: het antwoord is ja)

Bijna 1,3 miljoen mensen hebben last van burn-out klachten. Werkstress zorgt voor veel persoonlijk leed, gezondheidsschade en maatschappelijke kosten. Daarmee begint het persbericht waarmee de week van de werkstress deze week is geopend.

Zucht

Ik moet er gewoon van zuchten. Wat een stom werk heb ik toch ook gekozen: Arbeids- en organisatiedeskundige. De zogenaamde expert op het gebied van PSA, psychosociale arbeidsbelasting.
Nou, zo’n expert voel ik me niet altijd. Eerder een simpele ziel op dit gebied. Was ik maar arbeidshygiënist gebleven, dat is lekker feitelijk en dan heb je geen discussie over of medewerkers nou werkstress hebben of erváren en of dat het meer of minder waar maakt. Als Arbeidshygiënist meet je een waarde en die toets je aan een grenswaarde. Veel makkelijker! (disclaimer: ik weet zeker dat ik straks na het posten van deze blog een reactie krijg van mijn collega, die arbeidshygiënist en het ongetwijfeld oneens is).

Maar goed, soms moet ik er dus van zuchten. Vooral omdat ik regelmatig denk: hoe moeilijk is het nou eigenlijk om iets te doen aan werkstress (of het voorkomen ervan)? Ben ik echt zo naïef? Of ondeskundig?

Twee punten

Ik, als simpele ziel, denk echter dat je met de volgende twee punten al best veel werkstress kunt voorkomen (zonder gelijk te verzanden in vragenlijsten, discussies over wel of niet ervaren van werkstress, organisatiebrede programma’s, weken van werkstress etc).

  1. Mensen willen het goede voorbeeld volgen

Dit hoorde ik laatst een deskundige op gebied van gedragsverandering zeggen. En medewerkers zijn ook mensen. Dus ook medewerkers willen het goede voorbeeld volgen. Als werkgever hoef je dan eigenlijk alleen maar het goede voorbeeld te geven, of nog concreter: leidinggevende geef het goede voorbeeld. Daarmee kan je de cultuur creëren die je graag wilt zien in je organisatie. Hoe lastig dit ook lijkt, je kunt de cultuur in je organisatie zelf maken en veranderen (dat is leuk te zien in dit filmpje waarbij nieuwe medewerkers direct meegaan in wat de huidige medewerkers doen, en als die weggaan blijven de nieuwere medewerkers dit gedrag vertonen en dat wordt weer overgenomen door de nieuwe medewerkers enz enz).

Wat is dan volgens mij dat goede voorbeeld?
Heb oog voor elkaar, geef een medewerker tijd en aandacht. Niet omdat het moet, maar omdat je het intrinsiek wilt. Anders werkt het niet. Dus leer je medewerker kennen en heb regelmatig informele en formele gesprekken.
Waar je het dan concreet met je medewerkers over kunt hebben, lees je bij het tweede punt.

  1. Medewerkers willen simpelweg “leuk werk”

Niet meer en niet minder. Wat leuk werk is, is voor iedereen anders, maar onderstaande kenmerken van “leuk werk” zijn voor nagenoeg iedereen gelijk*:

  • Betekenisvol en uitdagend werk
  • Voldoende autonomie (regelmogelijkheden en vrijheid)
  • Sociale steun op de werkvloer
  • Leermogelijkheden
  • Duidelijk omschreven rollen en taken
  • Veilig werkomgeving
  • Toekomstperspectief
  • Passende beloning
  • Activeren gezond gedrag

Laat medewerkers als voorbereiding op één van de gesprekken die je met ze hebt eens deze meetlat gebruiken. Help de medewerker hierbij, praat erover en kijk waar nog uitdagingen liggen. Zulke gesprekken vergroten bewustwording en verhogen eigenaarschap over zijn of haar eigen loopbaan en dus de (duurzame)inzetbaarheid. Voeg hier nog de vraag aan toe over “hoe gaat het met je werk-privé balans” (zeker nu in de Corona periode met veel thuiswerken) en je hebt zeker weten een mooi gesprek!

De arbeids- en organisatiedeskundige vindt er ook wat van

Daarnaast denk ik -als Arbeids- en organisatiedeskundige- dat je een goede risico-inventarisatie van werkstress in je organisatie nodig hebt. De uitkomsten ervan gebruik je voor het maken van (preventief) beleid en werken aan duurzaam inzetbare medewerkers. Daarover is hier meer te lezen.

Wil je cijfers om je beleid te onderbouwen? Klik dan hier voor de factsheet van TNO

De zelfinspectietool van Inspectie SZW helpt werkgevers bij het controleren of hun beleid compleet is.

*beter goed gejat dan slecht verzonnen” dit lijstje is uit een presentatie van Prof. Dr. Annet de Lange. Leuk werk is in dit geval werk dat bijdraagt aan de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers.

 

 

Share This

Onze website maakt gebruik van cookies en verzamelt daarmee informatie over uw bezoek. Dit doen wij om onze website te verbeteren (door te analyseren), vanwege Social Media integratie en om u relevante advertenties te kunnen tonen. Lees onze Privacyverklaring voor meer informatie. U kunt eerst uw pricacy-instellingen aanpassen of direct onze privacyvoorwaarden accepteren door op de button te klikken.

Cookie instellingen

Hieronder kunt u kiezen welk soort cookies u op deze website toestaat. Klik op de knop "Cookie instellingen opslaan" om uw keuze toe te passen.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.